عبور از تحریم با فرصت های روحیه استارت آپی

تلاش میکنیم به این سوال پاسخ دهیم: چگونه کسب و کارهای کوچک و استارت آپ ها میتوانند با حضور خود در فضای بین المللی و داخلی، ایران را از تهدیدهای تحریم نجات دهند و این موقعیت را برای تبدیل تحریم به فرصت عبور از اقتصاد بیمار و نفت محور ایران.

برخلاف تلاش و تمنای بی نتیجه سیاسیون ایرانی، ظاهرا مسیر خروج از بحران اقتصادی و برطرف کردن فشارهای روی اقشار مختلف مردم کارآفرین ها و کسب و کارها حمایت و رونق کسب و کارهای کوچک و متوسط است.

پیشنهاد میشود اگر جزو گروه های زیر هستید حتما این مقاله را بخوانید:

کارآفرینان و علاقه مندان به کارآفرینی، منتورها و تسهیلگران و فعالان اکوسیستم کارآفرینی ایران، فعالان صنعت معدن تجارت و سیاستمداران کشور از قبل آقایان حسن روحانی، محمد جواد ظریف، سورنا ستاری

امیدوارم انتقاد های جدی که با هدف تلنگر در مطلب وجود دارد شما را به جبهه زده و رگ سیاسی تان را تحریک نکند؛ خواهشمندم که بدون تعصب اگر حرفی حساب بود از آن استفاده و اگر حرفی سبک بود راه حل خود را بیان کنید.

این مقاله در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۸ پیش نویس شده و به علت عدم فرصت کافی برای بروز رسانی و تکمیل بصورت موقت منتشر می شود. در اولین فرصت تیترها کامل و توضیحات افزوده خواهد شد.

چرا استارت آپ ها میتواند ایران را نجات دهند؟

از آنجایی که افکار بسیاری از ما به شدت معتاد به غرب شده و آن را مرکز تعالی موفقیت و میشناسد و هرکاری که در آنجا انجام شود را قبول و اگر در آنجا سابقه نداشته باشد حتی مسخره میکند، به حسب وظیفه  مقدمه ای بر وضعیت کسب و کارهای ایالات متحده آمریکا میپردازم.

مدیریت کسب و کارهای کوچک ایالات متحده آمریکا

SBA.org به عنوان مرجع حمایتی دولت ایالات متحده آمریکا خود را اینگونه معرفی میکند: در سال ۲۰۱۸ نیمی از نیروی کار ایالات متحده در کسب و کارهای کوچک مشغول به کار هستند.

 

نمایه اثر یونی کورن یا تک شاخ و کسب و کار کوچک 2018 ایالات متحده

اثر یونی کورن یا تک شاخ و کسب و کارهای کوچک در ایالات متحده آمریکا

 

تک شاخ ها ، کاردستی میلیون دلاری که میتواند بار مشکلات اقتصادی ایران را یک تنه به دوش بکشد

تک شاخ چیست؟

استارتاپهای میلیون دلاری

یک استارتاپ یونیکورن استارتاپی است که ارزش بازار آن از یک میلیارد دلار عبور می‌کند. این اصطلاح در سال ۲۰۱۳ توسط Aileen Lee سرمایه‌دار مطرح استفاده شده‌است و دلیل انتخاب حیوان اسطوره ای برای نشان دادن خاص بودن چنین کسب و کارهایی بوده‌است. ویکی پدیا

این مقدمه برای این بود که مفاهیمی که در ادامه برای تقویت روحیه استارتاپی در کشور توصیه میشود به شوخی گرفته نشود. وقتی رئیس جمهور فعلی فرانسه شعار خود را ایجاد ملت استارتاپی معرفی می نماید ولی ما هنوز درگیر برخی ته دیگ های روی صندلی های مدیریتی هستیم که برای اثبات خود باید ریش داشته باشیم و تسبیح به دست بگیریم حتی روی صندلی متهم.

(پدر جدهای علم کسب و کار در یک وجب) کلیپ متراکم از تعدادی از نوابغ علم کسب و کار و مدیریت که در کمتر از چند متر همزمان سخنرانی میکنند. این حد از پیشرفت در کاسبی بسیار حد و اندازه ما را در جهان هستی و نیستی بالا برده! در ابتدا بگویم که مخاطب من بخشی از جامعه که آموزش را وسیله کسب و کار قرار داده اند نیست. و پوستر را تصویر خودم انتخاب کردم که به کسی بر نخورد!

اپلیکیشن و نرم افزار

  • کشورهای روس زبان منطقه
  • عدم امکان حضور در درگاه های بین المللی

استفاده از فرصت کشورهای روس زبان منطقه –  ورود به راهکارهای دور زدن درگاه های بین المللی (درحال حاضر امکان فروش و عرضه نرم افزار و اپلیکیشن های ایرانی در اپ استورها وجود ندارد) – استفاده از فرصت کشورهای همجوار و ظرفیت های و خلاء های قانونی کشورهای همسایه نظیر عراق افغانستان سوریه

 

راه حل های پیشنهادی برای برون رفت از تحریم

فرصت یا تهدیدی به نام سربازی

آموزش مفاهیم کسب و کار در دوران آموزشی خدمت سربازی در سه سطح

همکنون جذب سرباز در مجموعه های مختلفی صورت می پذیرد که میتواند بصورت موثر تر و با برنامه تر و پروژه محور با سرفصل های از قبل تعریف شده برای نخبگان و علاقه مندان انجام شود. البته بصورت محدود در برخی دانشگاه ها و بعضی از بخش های نظامی درحال انجام می باشد که نشان دهنده تاثیر گذار بودن و نیاز به توجه جدی تر به این مساله دارد.

اینکه بخشی از برنامه های هدر دادن وقت سرباز در دوره آموزشی که به هر طریق ممکن فقط میخواهند شما را سر پا نگهدارن و بیکارتان نگذارند حتی با طی کشیدن ده باره توالت و… اگر و فقط اگر از بهترین متخصصان حوزه کسب و کار (نه کاسبان حوزه آموزش) تنها چند جلسه مقدماتی درباره مفاهیم کسب و کار – انواع روش های راه اندازی کسب و کار و… انجام شود مطمئنا توفیق فراوانی خواهد داشت.

شاید بگویید کار دانشگاه است. البته بله ولی سربازی نقطه خوبی برای شبکه سازی است که فقط کسی که مفهوم شبکه سازی را میداند می فهمد این چه فرصت خوبی است!

کمپین حمایت از کلای آمریکایی

حمایت دولت آمریکا از کسب و کارهای ملی

حتی شاید بد نباشد یک هفته به طراحی استارتاپ و گروه بندی و… بگذرد. از رژه های غیر موثر در دوران جنگ اقتصادی بهتر است. کشور زیر بار اقتصادی فلج میشود و ما درحال سان دیدن هستیم.

استفاده از ظرفیت ساکن ارتش در برون رفت از تحریم

بخشی از نیروی اتلاف شده ارگان های نظامی در سیل اخیر خود را نشان داد که اگر برنامه ریزی و مدیریت و فکر سالمی برنامه ریزی کند تا چه حد میتواند موثر باشد. (ارتش فدای ملت)

استفاده از ظرفیت ساکن بسیج

در پایگاه های بسیج گروه های مختلفی از گذشته حضور داشته اند: علاقه مندان به خدمت جان بر کف – تشنگان به قدرت – فراریان از سربازی و مشتاقان استفاده از نام و مزایای بسیجی بودن و… . با همه فعالیت های موجود میتواند خیلی بهتر از این در فرصت سازی و از بین بردن تهدید ها از نهاد بسیج بهره برد. درحال حاضر بسیج مهندسی و… فعالیت هایی دارند که متاسفانه آنچنان که شایسته است مثبت ارزیابی نمی شود و بعضا توسط بنگاه های اقتصادی که برخی امور را به دست گرفته اند خنثی شده است. به علت فاصله گرفتن از تفکر بسیجی دسته اول.

من جلساتی که با هدف آموزشی برای استارتاپ ها و بنگاه های اقتصادی توسط بسیج مهندسین برگزار شده شرکت داشته ام و این برنامه را بسیار می پسندم اما تا نقطه مطلوب بسیار فاصله است. و نقطه مطلوب دیدن و اعلام گزارش دقیق و غیر بزرگ نمایی شده اثربخشی این دوره ها میباشد.

استفاده از ظرفیت ساکن سپاه

زمان نوشتن تیترهای این مقاله مخصوصا این بخش خبری از سیل نبود. اواسط سال ۹۷ مقاله پایه ریزی شده و امروز اردیبهشت نود وهشت که در حال تکمیل است سپاه نشان داده که اگر با جدیت بیشتری از ظرفیت خود استفاده کند تا معنی واقعی سپاهی

قانون اساسی دربارهٔ سپاه می‌گوید:

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نخستین روزهای پیروزی این انقلاب تشکیل شد، برای ادامهٔ نقش خود در نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن پابرجا می‌ماند. حدود وظایف و قلمرو مسؤولیت این سپاه در رابطه با وظایف و قلمرو مسؤولیت نیروهای مسلح دیگر با تأکید بر همکاری و هماهنگی برادرانه میان ایشان بوسیله قانون تعیین می‌شود. ویکی پدیا

زیرساخت موجود برای جذب نفرات متخصص شاغل در خارج از ایران:

برای این موضوع جذب نخبگان و سرمایه داران ایرانی خارج از ایران نیروی قوی و با بنیه مثل سپاه میتواند اثر بخش باشد البته با برنامه ریزی صحیح و فراهم اوردن زیرساخت قانونی و عملی اجرایی مناسب.

فرار مغزها

فرار مغزها

بعضا دیده ایم بعضی از نخبگان را به ایران کشانده ایم و آنها را در این سرزمین با هزار یک مشکل مواجه و بعضا مجددا به شکل بدتری فراری داده ایم. جذب نخبگان ایرانی بسیار مهم و جدی است. در درجه اول مدیریت و جذب نخبگان داخل در ایران. و در مرحله بعد فراهم آوردن زمینه بازگشت برای نخبگانی که به هزار یک علت از کشور فراری شده اند ولی هنوز آرمان های ملی و وطنی از یادشان نرفته و در آرزوی خدمت به کشورشان میباشند.

البته پیامدها و نگرانی های ورود سپاه به حوزه های مختلف نیز باید بصورت جدی نگاه شود و پیشنهاد بنده این است که سپاه میتواند زیرساخت سازی کنی (همانطور که در سیل پل سازی کرد) و راه را برای مشتاقان به خدمت رسانی برای پل دختر و معمولان باز نمود و بنده مردمی انرژی و ظرفیت خود را به صحنه رساند. در غیر اینصورت از یک تهرانی یا اصفهانی یا شیرازی نمیتوانست انتظار داشت که پل سازی کند. ولی از بخش مهندسی سپاه و ارتش این انتظار می رفت.

در همین ارتباط بخوانید: کمپین حمایت از کالای آمریکایی

جایگاه دولت در برون رفت از فشار به ملت

نظری درباره دولت ها ندارم. دولت ها در حال حاضر درگیر بازی های شخصی خودشان هستن. بگذارید گوشت را ۴۴هزارتومانی غیب کنند، به دست ما که نرسید نوش جان هرکسی که زیر ۱۰۰ هزار تومان گوشت خورده. امیدوارم دستگاه غذا این مشکل را حل کند که رانتهای وارداتی و مسائل خانوادگی در دولت های مختلف پایش را از خرخره ملت بردارد؛ تا امروز از قضا کاری بر نیامده، امیدوارم از غذا کاری ساخته باشد!

سازمان های خصوصی وابسته و کمتر وابسته یا غیر خصوصی باید از عملکرد خود با فعالیت های جدی تر دفاع کنند که متاسفانه درحال حاضر بدون عمل درحال دفاع کردن هستند.

فعلا کارهای مهم تری در بالا دست دولت وجود دارد و آن هم مافیای خودرو – مافیای نفت – مافیای سلطان سازی و… میباشد.

البته نوش جانمان تا بوده بخاطر منفعل بودن خودمان بوده و خواهد بود.

جدای از نیش و نوش: درحال حاضر خود دولتی ها در جلسات علنی و غیر علنی میگویند کاری از دستشان بر نمی آید. نگاه من به دولت فعلی و حتی شاید آینده این است: مارا به خیر تو امیدی نیست.

سخنی با جوانان، علاقه مندان و نوابغ حوزه استارتاپ و کسب و کار

دوست، خواهر/برادر عزیز، برای خروج هموطنان از این سیل مشکلات تنها و تنها راه حل ایستادن روی پای خودمان است. همه را فراموش کنید. تا میتوانید پیش بینی و تهدید ها را شناسایی کنید. برای تهدیدهای داخلی نظیر یک شبه ممنوعیت واردات فلان قلم کالا یا صادرات فلان قلم جنس و یا تعطیل شدن فلان کسب و کار برنامه داشته باشید. اوضاع خراب است اما نه آنقدر که شما قهرمانان این صحنه نشوید. تا میتوانید روحیه را به جامعه و نوجوانان تزریق کنید و تا میتوانید کمک کنید که نسل بعد از ما افرادی موثر و فرهیخته باشند. در انتقال دانش و تجربیاتتان برنامه ریزی داشته باشید و برای رسیدن به اهدافتان تمام تلاشتان را بکنید. شاید پروژه شما وضعیت زندگی را برای عده ای دگرگون کنید و نسلی از آیندگان را مدیون خود نماید. امیدوارم خودم هم به این شعار ها عمل کنم!

همراه شو عزیز/ تنها نمان به درد، کاین درد مشترک / هرگز جدا جدا، درمان نمی‌شود

با استارتاپ وقت خودمان را تلف نکنیم

چرا ممکن است با استارت آپ وقت و سرمایه کشور را تلف کنیم؟ باید مراقب درگیر شدن استارتاپ بازی نشویم. نیاز به بحث مفصل دارد.

فراموش نکنیم که اگر تحریم نبود بسیاری از استارتاپ ها و شرکت ها فرصت اعلام وجود پیدا نمیکردند: آپارات، دیجی کالا، اسنپ و… .

حرف آخر: بجای طواف هواپیما، ایمیل زدن به کشورهای اروپایی و آمریکایی و… لطفا بر روی فرصت های داخلی تمرکز کنید. حرف من و امثال من این نیست که فروش نفت را به حال خود رها کنیم؛ بلکه این توانایی استراتژیک باید در کنار سایر توانایی های داخلی دیده شود. صحبت برای استفاده از همه ظرفیت هاست. امیدوارم چه راهکارها و چه انتقاد ها همگی در راستای پیشرفت ایران برداشت شود و نه هیچ منظور دیگر. برداشت من از روحیه استارتاپی، استفاده از تمام ظرفیت های موجود است.

احتمالا به علت سریع نوشتن این مقاله جمله بندی و املای برخی کلمات غلط باشد به بزرگی خودتان ببخشید.

با تشکر از همه زحمت کشان غیر سیاسی و سیاسی و … در حوزه اقتدار ایران اسلامی. چه در محیط کسب و کار، و چه در محیط امنیت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *