سوتی در همایش صنعت با حضور وزیر کار

همایش حمایت از کالای ایرانی با تبلیغات ضد ایرانی

همایش حمایت از کالای ایرانی با حمایت از کالای ضد ایرانی

همايش حمايت از کالای ايراني با بک گراند پپسي آمريکايي در مشهد با حضور ربيعي وزير کار برگزار شد!

آیا به عنوان دهن کجي به این موضوع باید نگاه کرد يا از زاویه اشتباهی که در واحد بازاريابي صورت گرفته؟

در این مطلب من از زاويه دوم، یعنی عدم بررسی سیاستهای کلی سازمان و جذب اسپانسر اشتباه این قضيه را مورد بررسی قرار میدهم:

اجزای روابط عمومی سازمان

میتوانیم در مدل سازمانی به روابط عمومي سازمان با دو معيار زير نگاه کني:

یک: نگاه بلند مدت، یا توسعه: که به عنوان  روابط عمومي برندينگ و ارتباطات میتواند معرفی شود.
و
دو: نگاه کوتاه مدت، بازاريابي و فروش: که با نام روابط عمومي بازاريابي مشهور است.

زماني که واحد بازاريابي از هويت برند و هويت سازمان خود اطلاع نداشته باشد يا به هر علتي اهميت این موضوع و عواقب بی توجهی به هویت اساسی برند و سازمان مطلوب خود را نداد، اتفاقاتي از اين قبيل رخ ميدهد. وظیفه محافظت از هویت برند یا هویت سازمانی از نگاه درخت سازمان در روابط عمومی سازمان تعریف میشود.

حتي در يک برنامه ساده موجود در تقویم سالانه قرار دارد و ميتواند بصورت روتين اجرا شود، هويت سازماني (يا برند که در اينجا وزارت کار دچار اين مشکل شده) اعتبارش به تاراج خواهد رفت. تا جايي که ممکن است با اين فرصت، منتقدين بتوانند تير نهايي خود را به سازمان (و وزير کار) بزنند.

براي صنعتگران، موسسات مردم نهاد و… ، در تامين بودجه و روش هاي تبليغاتي، واحد بازاريابي بايد از آرمان ها و خطوط قرمز سازمان مطلع بوده تا به بهاي مقداري پول، هويت سازمان مطبوع خود را نسوزاند!

 

نکته:
برندهاي بزرگ توسط روابط عمومي شرکتي ساخته ميشوند؛ نه تبليغات!

نوید رضایی

 

اگر بخوایم عمق اشتباه را در دو لایه محدود کنیم میتوان به:

یک: انتخاب محصول نامناسب برای تبلیغات (یعنی حتی تبلیغ زمزم هم گزینه مناسبی برای اسپانسری مراسم نبود)

دو: انتخاب کالای غیر ایرانی از یک برند که اساسا در لیست سیاه نگاه دولتی ایران قرار دارد!

نويدرضايي
۱۶تير۹۷

corporate identity pr public relation marketing advertising branding هويت سازماني برند برندينگ طراحي برند خلق برند روابط عمومي مديريت رسانه تبليغ صنعت ربيعي

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *