راه اندازی کسب و کار اینترنتی

آیا میتوانم کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنم؟ آیا دیجیتال مارکتینگ بدردم میخورد یا نه؟

امروز که به علت مدیریت اشتباه، کشور دچار انواع بحران شده است اهمیت استفاده از ظرفیت راه اندازی کسب و کار اینترنتی و هر کسب و کار موفق میتواند از اعتراضات و جنگهای خیابانی که به علت سودجویی تعداد محدودی از بدنه قدرت که سرمایه های ملی را در اموری مختلفی نظیر خصوصی سازی به نفع خود مصادره کرده اند جلوگیری نماید؛

امکان سنجی و آموزش راه اندازی کسب و کار و استفاده از ظرفیت اینترنت باید یکی از مهمترین نقاط تمرکز ما و دولت باشد.

اعتراض کارگران هپکو

اعتراض کارگران هپکو

آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی ، قدم به قدم

اگر به راه اندازی کسب و کار اینترنتی و شاخه های دیجیتال برای کسب و کار خود علاقه مند هستید بهتر است این مقاله را بخوانید تا با انواع روش های راه اندازی کسب و کار اینترنتی به شما آموزش دهیمد.

مهمترین نکته این مقاله را خیلی ارزان در اختیارتان قرار میدهم.

اگر شما صاحب یک کسب و کار ضعیف و ناموفق هستید دنبال اینترنتی شدن آن نباشید. به همان دلایلی که نتوانسته اید کسب و کار فیزیکی خود را به موفقیت برسانید، نخواهید توانست یک کسب و کار اینترنتی موفق طراحی کنید.

پس در ابتدا باید درباره دانش کسب و کار اطلاعات بیشتری یادبگیرید.

آیا دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی میتواند باعث رشد کسب و کار من بشود؟

بصورت خلاصه بله. اما زمانی که از راه اندازی کسب و کار جدید صحبت میکنیم با شرایط مختلفی روبرو هستیم که در ادامه به بررسی آن میپردازیم و همچنین این مقاله به مرور تکمیل و مرتب خواهد شد!

شروع آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی

کسی که میخواهد کسب و کار اینترنتی داشته باشید باید بداند در کدام مدل کار خود را میخواهد شروع کند:

[mks_icon icon=”fa-credit-card” color=”#8224e3″ type=”fa”] میخواهم کسب و کار خودم را بسازم اما سرمایه ندارم

اگر شما به عنوان یک دانشجو و کسی در سنین زیر سی سال هستید مشاوره من از این جنس خواهد بود که برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید بر روی فرصتهای و نقاط قوت خودتان تمرکز کنید.

برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی زمانی که تخصص مناسب و انگیزه لازم را داشته باشید میتوانید به کمک مقداری دانش، دیگران را به سرمایه گذاری تشویق کنید.

یا حتی بسیار از کارها با سرمایه کم قابل اجرا خواهد بود. بعدا درباره کارآفرینی اینترنتی و آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی با بودجه کم مفصل صحبت میکنیم.

راه دیگر برنامه ریزی طولانی مدت است. یک کسب و کار مثل سوپرمارکت در اثر مداومت و برقراری ارتباط خوب با مشتریان و تامین مواد درست میتواند به موفقیت دست پیدا کند. پس کسب و کار اینترنتی شما بدون سرمایه نیز موفق خواهد شد اما نیازمند زمان و تخصص بیشتری هستید. اگر از آن دسته افرادی هستید که برای یادگیری علوم کاربردی ارزشی قائل نیستید ادامه مقاله را نخوانید؛ در غیراینصورت پیشنهاد میکنم در یک زمینه مناسب با توجه به استعدادهای خود برروی خودتان سرمایه گذاری کنید و سطح دانشتان را بالا ببرید.

میتوانید همزمان در یک مجموعه بصورت رسمی و یا پاره وقت مشغول به کار شوید. زدن یک فروشگاه اینترنتی لباس بدون آگاهی از جزئیات تامین کالا و مشکلات پشت صحنه آن غیر ممکن خواهد بود. پس:

حتی اگر سرمایه هم داشتید به عنوان یک مشاور به شما اجازه نمیدادم در زمینه ای که دانشی ندارید سرمایه گذاری نمایید!

اگر خیلی جوان هستید، حتما در موسسات مردم نهاد با توجه به علاقه خودتان عضو شوید (خیریه، محیط زیستی، علمی و…). در این مجموعه ها کار تیمی، مسئولیت پذیری و چالش های ارتباطی را خواهید آموخت. همزمان به افزایش توانایی های و مهارت های فردی خود بپردازید. اما در انتخاب موسسه مذکور بیشترین دقت را داشته باشید.

حتی اگر میخواهید این کار را انجام دهید حتما با من مشورت کنید. شاید روزی فرصت کردم و تجربیات خود در زمینه فعالیت مردم نهاد را مکتوب کردم اما هنوز فرصت آن نرسیده است. اما بصورت خلاصه جایی فعالیت کنید که انرژی شما تلف نشود و پلی برای رسیدن دیگران به مقاصد شخصی نشوید که هم خودتان سرافکنده میشوید و هم نام فعالین اجتماعی را خراب میکنید.

شما میتوانید به هر کسب و کار سنتی به عنوان یک فرصت برای تبدیل شدن به کسب و کار اینترنتی نگاه کنید. مثل اسنپ که جای تاکسی رانی را گرفت یا مثل فروشگاه های اینترنتی و…

و یا اینکه خدماتی ارائه دهید که کاملا وابسته به فضای دیجیتال باشد مثل طراحی سایت، اپلیکیشن موبایل و خدمات وبمسترینگ و…

اما مساله کلیدی:

اگر پول ندارید باید رابطه های قوی داشته باشید.

گاهی به اسم پارتی این موضوع را شنیده اید. اما منظورم از رابطه جنسی از ارتباط است که خودتان شبکه سازی کرده اید. دوستانی که شاید برایشان کاری انجام داده اید که امروز مدیون شما هستند یا نه، فقط علایق مشترکی دارید… ولی باید تاثیرپذیری جامعه از خود را افزایش دهید.

اگر میخواهید کار را برای شما ساده تر کنم پس دقت کنید:

پنج نوع کسب و کار اینترنتی در یک نگاه

راه اندازی پنج نوع کسب و کار اینترنتی در یک نگاه

امروزه بسیاری از افراد بدون داشتن امکانات خاص و فقط ضبط ویدیوهای خاص در اینترنت توانسته اند که هزاران نگاه را به خود جلب کنند. چند ایده از این جنس:

  • ایجاد ویدیو و انتشار در درگاه مناسب
  • طراحی بانکهای اطلاعاتی (نظیر کتاب های زرد)
  • بازاریابی محصولات دیگران
  • وبلاگ نویسی
  • و…

راه اندازی هرکدام از کسب و کارهای اینترنتی فوق حین اجرا میتواند به یک چالش بزرگ تبدیل شود و باید آموزش های لازم برای راه اندازی یک کسب و کار را دیده باشید و بر ابزارهای اینترنتی مسلط شده باشید…

فریلنسر شوید: فعلا فرصت نشده درباره بازارکار فریلنسر ها صحبت کنم اما اگر در یک حوزه تخصص دارید میتوانید از طریق سایت هایی مشاغل متناسب با تخصص خود را بصورت پروژه ای دریافت کنید. تا آن موقع از گوگل کمک بگیرید.

[mks_icon icon=”fa-magic” color=”#8224e3″ type=”fa”] چگونه کسب و کار جدید بسازم وقتی تخصصی ندارم؟

من پاسخی ندارم! حتی اگر سرمایه داشته باشید باید برای روش سرمایه گذاری مطمئن آموزش ببنید و بتوانید فرصت ها را شناسایی یا پیش بینی کنید.

[mks_icon icon=”fa-lock” color=”#8224e3″ type=”fa”] الان یک کسب و کار ناموفق دارم و میخواهم به کمک دیجیتال مارکتینگ و سایت آن را توسعه دهم

همانطور که گفتیم این کار اشتباه است و باید اول علت عدم اقبال خود در کسب و کارهای قبلی را پیدا کنید.

دلیلی وجود ندارد که اگر شما نمیتوانید ایراد کسب و کار خود را ببینید پس کسب و کار شما مشکل نداشته باشد!

استفاده از مشاوره به شما بسیار کمک میکند. سعی کنید مشاوری پیدا کنید که رشد کسب و کار شما برایش ارزش داشته باشد. وگرنه فقط جیب شما را خالی میکند. همچنین باید خودتان آموزش راه اندازی کسب و کار را بصورت سرفصل بندی شده دنبال کنید. مقالات آموزشی راه اندازی کسب و کار بصورت پراکنده به شما کمکی نمیکند.

[mks_icon icon=”fa-umbrella” color=”#8224e3″ type=”fa”] کسب و کار موفقی دارم و میخواهم فروش و بهره وری خود را از طریق دیجیتال مارکتینگ و اینترنت افزایش دهم

در بهترین حالت زمانی که شما با یک کسب و کار موفق میخواهید شاخه اینترنتی و اصطلاحا از طریق دیجیتال مارکتینگ بازار خود را گسترده تر نمایید با چالش های زیادی روبرو هستید:

  • عدم درک امکانات و ظرفیت های دیجیتال مارکتین
  • عدم توانایی عقد قرارداد با مجری مناسب
  • وجود تناقض در مجریان

اگر با دانش خودتان میخواید به عنوان مدیر یک کسب و کار کوچک وارد دیجیتال مارکتینگ بشوید و امور مربوط به آن را مدیریت کنید ممکن است برایتان جذاب باشد ولی توصیه میکنم انرژی خود را به عنوان مدیر کسب و کار بر روی مدیریت ویژگی های ذاتی کسب و کار خود متمرکز کنید.

لازمه راه اندازی کسب و کار دیجیتال بر پایه یک کسب و کار سنتی داشتن دانش دیجیتال مارکتینگ است. ما در دوره های مختلف بصورت پروژه محوره به آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی و  آموزش دیجیتال مارکتینگ می پردازیم.

  • برای اجرای پروژه های حرفه ای از تیم های حرفه ای استفاده کنید.
  • طراحی سایت به معنی راه اندازی خط دیجیتال مارکتینگ برای بیزینس شما نیست.
  • فزایش فروش، کاهش هزینه، رضایت بیشتر مشتریان و… به معنی ایجاد شاخه کسب و کار اینترنتی شما می باشد.
  • قرارداد شما بسیار مهم خواهد بود.

اساسا در پروژه های جدی بدون داشتن یک مشاوره امین و مطمئن و سرد و گرم چشیده در بازار دیجیتال مارکتینگ سرتان کلاه می رود!

روش عقد قرارداد مطمئن در این مقاله نمیگنجد ولی همین که وقتی یک درخواست طراحی سایت را فراخوان دادید تفاوت جنس مجریان و قیمت های اعلام شده به اندازی کافی توجیحتان خواهد نمود که این وسط یک چیزی ایراد دارد!!!

 انواع نگاه به کسب و کار اینترنتی

قبل از اینکه ببینیم انواع کسب و کار اینترنتی با کمپین دیجیتال میتواند پیشرفت کند یا اصلا کمپین دیجیتال به درد کار من میخورد یا نه به بررسی مفاهیم مقدماتی در کسب و کار بپردازیم.

آیا دیجیتال مارکتینگ و کمپین اینترنتی کسب و کار من را توسعه میدهد؟

مختصری بررسی مفاهیم کسب و کار

بهتر است درباره مفاهیم زیر تحقیق کنید:

  • مدل کسب و کار: خدماتی ، محصول
  • بازار b2b , b2c چیست
  • شناخت سرویس
  • شناخت مخاطب
  • شناسایی توانایی و ظرفیت های من
  • لجستیک و تحویل سفارش

مدل کسب و کار برای مشتری

  • فروش لبنیات به مخاطبین عمومی

مدل کسب و کار برای شرکت ها

  • فروش قطعات خودرو
  • تولید کننده رنگ خوراکی

شاید روزی در اینباره صحبت کردیم که چگونه دولت و وزرا و مسئولین را مجبور کنیم که کسب و کار ما را نجات دهند؟؟؟ اشتباه نکنید، این حرف ها فقط از زاویه تخصصی در حوزه کسب و کار مطرح شده است.بد نیست این مقاله را نیز مطالعه کنید: آیا وضعیت کسب و کار شما هم خراب است؟

لطفا نظرات خودرا درباره مقاله آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی اعلام کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *