کسب و کار پوشکی

آیا وضع کسب و کار شما هم پوشکیه؟ (بررسی یک کمپین)

کمپین « حال کسب و کار من چطور است؟ »

البته اگه بتونیم اسمش رو کمپین بزاریم. کمپین « حال کسب و کار من چطور است؟ » توسط لابراتور رسانه برای معرفی خودش در حوزه تحلیل دیجیتال مارکتینگ کسب و کار معرفی و راه اندازی شد.

به بهانه نقد این کمپین، تحلیل و بررسی به زبان ساده خواهیم داشت از اینکه: چطور بفهمیم یک کمپین دیجیتال خوب اجرا شده است یا بد؟ و با برخی از زیر و بم ارزیابی کمپین دیجیتال آشنا می شوید.

این کمپین که ظاهرا در زیرشاخه تحقیق و توسعه یا R&D لابراتوار رسانه (آژانس دیجیتال مارکتینگ) اجرا شده که البته کمپین تبلیغاتی شرکت محسوب میشود.

با این حال به موضوع جالبی اشاره کرده و آن هم این است که داداش داری اشتباه کمپین میزنی. اَش است! (اشاره ایی نه خیلی دور و نه خیلی نزدیک به تکه کلام یک استندآپ کمدین! یعنی محمدمتین نصیری)

میخوایم به این سوال جواب بدیم:

اگر این خانواده را یک کمپین تبلیغاتی موفق در نظر بگیریم ...

اگر این خانواده خوشبخت را یک کمپین تبلیغاتی موفق در نظر بگیریم آنوقت …

آیا دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار من خوبه؟

اگر بله:

آیا به درستی از ابزارهای موجود دیجیتال مارکتینگ استفاده میکنم؟

به کمپین دیجیتال میتونیم مثل یک جنگ نگاه کنیم که ابزارهای ما مثل تلگرام اینستاگرام، ارسال ایمیل، وب سایت و سئوی وب سایت و… لشگریان ما برای جنگ هستن. مهم نیست که شما مجهز ترین ارتش دنیا رو داشته باشید یا نه.

مهم اینه که بتونید تصمیمات استراتژیک درستی بگیرید و از ابزارهای در دسترس که هزینه معقولی دارن به درستی استفاده کنید.

پس همونطور که سردار سلیمانی هیچوقت همه پیاده نظام رو یک جا نمیفرسته به یک منطقه، بعد بخواد همه تانک ها رو حرکت بده، بعد بخواد همه نفر برها رو ببره، پس ضرورتا حضور پر رنگ یا با تمام قوا باعث قدرتمند بودن در این نبرد نا متوازن نمیشه…

واضح است که:

استراتژیست های دیجیتال مارکتینگ وظیفه دارند با توجه به ماهیت کار شما و همینطور بودجه و رقیب تجاری و احتمالا شرکای تجاری با کمترین هزینه و ریسک، برنامه ای ارائه کنند که شما بیشترین بهره وری را داشته باشید.

بعدا درباره استراتژی نبرد نا متوازن بین قدرت های نابرابر دقیق تر صحبت میکنم. تصمیم گیری دقیق برای ابزار و منابع موجود باعث جلوگیری از هدر رفتن سرمایه (وقت، بودجه، اعتبار برند و…) می شود.

اوضاع کسب و کارت شما هم پوشکیه؟

کسب و کار خراب / بررسی کمپین: حال کسب و کار من چطور است؟

کسب و کار خراب

به تحلیل ارائه شده از لابراتوار رسانه توجه کنید:

اهمیت انتخاب ابزار و روش در طراحی کمپین تبلیغاتی

تحلیل گزارش کمپین حال کسب و کار من چطور است؟

تحلیل گزارش کمپین حال کسب و کار من چطور است؟

محاسبه هزینه کمپین تبلیغاتی

ده میلیون تومان بودجه اختصاص داده شده به کمپین تبلیغاتی دیجیتال منجر به ۳۲۶۴۰ بازدید از صفحه فرود (لندینگ پیج برلی تبدیل مخاطب به مشتری ایجاد میشود.)  سایت شده است.

همچنین ۲۴۴۸ عضو جذب نموده است. باید دید منظور از ثبت نام، عضویت در شبکه های اجتماعی هم محاسبه شده یا ثبت نام در سایت مدنظر بود. چون در خروجی نتیجه و محاسبه ارزش کمپین بسیار تاثیر گذار است!

تعدادگزارش تحویل داده شده را هم اگر تعداد سفارش های دریافتی فرض کنیم! میتوانیم به خروجی خوبی برسیم…

اما نکته ای که در محاسبه هزینه در ازای بازدید و هزینه در ازای ثبت نام باید توجه کرد که این دو عدد مستقل درنظر گرفته شده اند؛ یعنی انگار کل بودجه منجر به ۲۴۴۸ عضویت شده؛ پس هزینه هر عضو ۴۰۰۰ هزار تومان آب خورده که واقعیت این است با توجه به سایر دستاورد های کمپین که بصورت موازی بدست آمده هزینه پایین تر از عدد اعلام شده در اینفوگرافیک است.

ابزارهای موثر در دیجیتال مارکتینگ

اهمیت انتخاب روش و ابزار ها برای طراحی کمپین؟

همانطور که در اینفوگرافیک شاهد هستید تقریبا نیمی از دست آورد (ورودی مخاطب) از طریق رپورتاژ آگهی بدست آمده است؛ اما با این عدد به تنهایی نمیتوان گفت پس از این به بعد اگر خواستیم کمپین تبلیغاتی طراحی کنیم باید فقط به رپورتاژ آگهی دقت کنیم. خیر / باید بررسی شود که:

  • رپورتاژ آگهی چقدر برای ما هزینه داشته. اساسا اگر شما صاحب رسانه نباشید رپورتاژ آگهی موثر هزینه نسبتا زیادی دارد.
  • چند درصد اهداف کمپین ما توسط مخاطبینی که از طریق رپورتاژ جذب شده اند به هدف نهایی ما متصل شده اند.

این دو آیتم کلی را اگر معیار قرار دهیم متوجه میشویم که اگر ۹۰ درصد از هزینه به بخش رپورتاز اختصاص داده شده و شاید روش های دیگر نسبت به هزینه با سرمایه گذاری بیشتر خروجی بهتر داشته باشند؛ و بعد اینکه یک کمپین دیجیتال باید هدف دقیقی داشته باشد.

ضرورتا بازدید مخاطبین از سایت من به معنی موفقیت نیست. اگر کمپین فروش طراحی کرده ایم میبایست بررسی کرد چند درصد مخاطبینی که از رپورتاژ آگهی به سایت ما در صفحه فرود (Landing Page) آمده اند، ثبت سفارش انجام داده اند.

داداش داری اشتباه کمپین میزنی / حال کسب و کار من چطور است؟

داداش داری اشتباه کمپین میزنی / حال کسب و کار من چطور است؟

 

بدترین کار در زمان تحریم و رکود

در این وضعیت دوستان و عزیزان بزرگواری درخواست مشاوره داشتند که برای ورود به کمپین های تبلیغاتی با توجه به وضعیت بازار و مشکلات تامین جرات تست کمپین را پیدا نکردند.

نکته مهم این است که: بدترین کار در دوران رکود و تحریم دست کشیدن از تبلیغات است. البته در دوران رکود روش، محور و اهداف تبلیغاتی قطعا تغییراتی پیدا میکند ولی حذف تبلیغات یعنی حذف شدن از بازار.

البته میبایست بخاطر لیست فراوان مشکلات پیش رو حق داد که تولید کنندگان و صنعتگران فرصت بررسی روش های تبلیغاتی برای حل برخی از چالش ها را نداشته باشند. اما با این حال میشود “حکایت آن فردی که با تقلای فراوان درختی را اره میکرد، از او پرسیدند چرا اره ات را تیز نمیکنی؟ گفت: آنقدر سرم شلوغ است که فرصت تیز کردن اره را ندارم؛ اش است! 😊”

طنز: “در انتها یادی کنیم از عزیزی که میگفت موشک نمیخوایم و یادی کنیم از عزیز دیگه ای که رابطه بین اون شخص و موشک رو پوشک میدونست!

فعلا با موشک بی پوشک پیش برید ببینیم چی میشه!”

پ ن: طراحی کمپین نیازمند تجربه است. روی برندهای معتبر و یا مهم تست و آزمون خطا نکنید. همه ما ممکن است اشتباه کنیم. باید حتما قبل از اجرا، کمپین های بزرگ و مهم چند بار از تحلیل و تست های معتبر عبور داده شوند.

تحلیلی بر گزارش کمپین (لابراتوار رسانه) “حال کسب و کار من چطور است؟

 

از این بعد کمپین های مشکل دار رو با کلیدواژه داری اشتباه کمپین میزنی بررسی میکنیم. شایدم کمپین پوشکی 😉

نوید رضایی

نظر شما چیه؟

اوضاع کسب و کار شما موشکیه یا پوشکی؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *